Tips på övningar med kettlebells och redskap för hemmaträning!

January 27, 2015

Känns som att fler och fler väljer att komplettera sina pass på gymmet med annan träning. Efterfrågan på "hemmaträning" blir större och större och redskap för träning hemma finns nu i flertal affärer.

För några år sedan var utbudet minimalt och du var tvungen att bege dig till välsorterade sport affärer för att få tag i enklare hantlar och gummiband etc.

På tv såldes en hel del produkter, och dessa verkade lova det ena magiska resultatet efter det andra. Tittade man på magräningsapparaten så fick du magmusklerna på köpet.

Men utvecklingen går som sagt framåt.

 

Att träna hemma kan ha många fördelar: Man kan träna medan barnen sover, man behöver inte passa några tider, billigt och det känns oftast tidseffektivt.

För vissa så känns det säkert omotiverande och tråkigt att ställa sig hemma och träna.

Varför det känns trist kan bero på flera saker; är du van att träna med en kompis eller i grupp så är det kanske inte lika motiverande att träna ensam. Till stor del beror nog "tråkigheten" på att man inte vet vad man ska göra.

Man har inget riktigt träningsupplägg eller pass utan kör bara på lite grann.

Har du istället ett syfte och mål med ditt val av övningar så känns det oftast både roligare, mer motiverande och mer meningsfullt.

 

Personligen så trivs jag med en blandning av träning på gym, utomhus träning och träning hemma. Träningspassen hemma kan likaväl bli ute som inne.

 

Många undrar vilka redskap jag rekommenderar att ha hemma, då väljer jag;

 

- TRX eller Jungle Gym

- Kettlebells i olika vikter

 

- Gymboll

 

- Gummiband

 

- Medicinboll

Vill man utöka sitt ”hemmagym” så lägg på sikt till hantlar och en stång.

Har du dessa redskap så kommer du långt!

Egna kroppsvikten ska man inte förglömma men jag tycker det kan kännas både roligare och effektivare med redskap.

Men självklart beror det på vad du ska träna och vad ditt syfte är och vad du har för mål.

På semestern brukar jag ibland fylla petflaskor med grus och hitta större stenar som vikt. Att göra utfall och knäböj med en sten i famnen funkar alldeles utmärkt! 

 

Jag tänkte under kommande veckor dela med mig lite övningar med de olika redskapen.

Här kommer några övningar med kettlebells;

 

- Knäböj med kettlebell i rack (vikten i en hand vid axeln)

 

- Marklyft/ höftfällning

- Enhandsrodd

- Enhandspress över huvudet

- Utfall framåt

 

- Russian twist- sittande rotation med kettlebell (eller sten i händerna)

 

 

Önskar du få ett personligt hemträningsprogram så boka in dig på ett träningsupplägg hos någon av våra personliga tränare och önskar du få flera pass och längre upplägg kika på våra paket ”pt på distans”.

Nyfiken?

Boka in en kostnadsfri konsultation och ett första möte.

Varmt välkommen till oss på Wellnessgruppen

Ha en fin dag/ Ulrika Andersson

Personlig tränare 

Kost- och Hälsocoach

 

 

 

Please reload

Featured Posts

Höstens roligaste utmaning!

January 5, 2017

1/10
Please reload

Senaste inläggen

September 27, 2015

February 3, 2015

Please reload

  • Facebook

Wellnessgruppen Stockholm AB © 2018