Veckans Hälsotips - Tips på återhämtning

October 26, 2014

Tips på återhämtning

Återhämtning kan vara välbehövligt för kroppen efter en mängd olika tillfällen t ex intensiva perioder på arbetet, stressade perioder, efter enskilda träningspass eller efter större fysiska prestationer etc.

 

Jag tänkte fokusera på återhämtning efter träning.

Träning och fysisk ansträngning bryter ner kroppen i dess inledande skede.

Vi tränar alla för att bli bättre, orka lite mer, bli starkare och få bättre resultat.

Många glömmer bort att det är under återhämtningen och vilan som kroppen byggs upp. Då sker en kompensation av prestationsförmågan och förhoppningsvis blir det en super kompensation som gör oss ännu bättre, ännu starkare och ännu uthålligare.

Desto tuffare du har tränat och desto mer påfrestning du har utsatt din kropp för, desto viktigare är behovet av återhämtning.

Men man kan faktiskt på vissa sätt påskynda och till och med förbättra återhämtningen.

 

Här kommer några små enkla tips!

  • Fyll på med energi- ät bra mat! Ät och drick ordentligt efter hårda pass. Kroppen skriker efter bränsle och se till att fylla på både direkt efteråt men sedan succesivt under hela dagen. Ät något som både innehåller protein och kolhydrater, kolhydraterna fyller bl. a på glykogendepåerna och proteinet är kroppens byggstenar, återuppbygger skadad muskelvävnad och stärker immunförsvaret.

  • Uppvärmning och nedvarvning: För att hålla dig skadefri och frisk, glöm inte uppvärmning före träningspasset och ordentlig nedvarvning efteråt. Se till att rörlighetsträna (mjuka upp leder och muskler) och succesivt höja pulsen inför kommande pass. Nedvarvning kan vara en stretch och t ex en promenad efter ett löp pass.

  • Sömn: Den absolut viktigaste återhämtningen för vår kropp är sömnen. Det är när vi sover som kroppen repareras och kompenseras allra mest. Har du perioder med tuff träning eller flera lopp, försök då sova 1-2 timmar mer än vanligt per natt. Det kommer löna sig på humör, prestation, resultat och för att du ska ”hålla i längden”.

  • Återhämtningspass utan fokus på prestation. Se till att få in lugna återhämtningspass och hitta njutning i det du gör eller testa en annan form av träning. Simma, jogga, paddla, åk rullskidor etc.  Ladda om!

  • Umgås med nära och kära- koppla av! Det är guld värt för hälsa och välmående!

  • Massage: finns det något bättre än massage för ömma muskler? Känslan av att hela kroppen slappnar av och hur blodcirkulationen kommer igång i de spända musklerna, tycker jag är toppen!

 

Här kommer några egna bilder under och efter massage med koppning. Jag hade haft några tuffa veckor med flera lopp, vilket resulterade i ”stumma” ben för min del.

Men med ovan tips i bakhuvudet så hämtas energin tillbaka relativt snabbt!


 

 

 

 

 

Koppningsmassage är en kombination av svensk klassisk massage och koppningsteknik. 
Med hjälp av gummi- eller glaskoppor skapas ett vakuum som suger upp huden.

Koppningsmassage är en djupgående metod som rensar kroppen från slaggprodukter, aktiverar lymfcirkulationen och stärker immunförsvaret.

Personligen tycker jag att det är ett bra komplement på de delar av kroppen som är riktigt hårt belastade av spänningar och cirkulationsstörningar.

 

Ha en fin dag/

Ulrika Andersson

Personlig tränare

Kost- och Hälsocoach

 

 

Vad kan vi på Wellnessgruppen göra för dig?

 

Personlig träning

Massage (med eller utan koppning)

Coachning inom träning och hälsa

Please reload

Featured Posts

Höstens roligaste utmaning!

January 5, 2017

1/10
Please reload

Senaste inläggen

September 27, 2015

February 3, 2015

Please reload

  • Facebook

Wellnessgruppen Stockholm AB © 2018