Veckans Hälsotips - Generella Kosttips för män och kvinnor.

August 26, 2014

 

Det finns massor med bra kostråd att tillgå!! Jag har ingen fantastisk annorlunda lösning - Sådana finns tyvär inte! 

Frågan är vad som passar dig!?

Vad mår du bra av!?

Vi hjälper dig gärna med ett skräddarsytt kostprogram!

wellnessgruppen.nu

carlotta@wellnessgruppen.nu

 

Generella Kosttips till Kvinna (och man) som vill minska fettprocenten/omfång/vikt.

Du bör ha ett kaloriintag på 1500kcal/dag (Dessa kostråd gäller även män, fast kaloriintaget bör höjas till ca 1900kcal/dag)

Om jag ska generalisera kvinnors matproblem, så är det oftast så att vi äter för lite. När vi gör det går ämnesomsättningen ner, blodsockret påverkas negativt. Så kanske redan på eftermiddagen tar vi oss något extra till fikat, eller så tappar vi helt kontrollen och äter fel i flera dagar.

DET VIKTIGA ÄR INTE VAD DU VÄGER, UTAN VAD SOM VÄGER!

Muskler väger mycket mer än fett! Nu när du ska gå ner i omfång och vikt så ska du tappa underhudsfett och inte muskelmassa! Därför är det viktigt att du inte äter för lite, viktigt att du inte bara äter sallad! Äter du mindre än 1500kcal så går ämnesomsättningen ner, så ät så exakt du bara någonsin kan. Om du tränat får du äta mer, men det är inget måste. En timmes tuff träning gör att du kan få äta ca 300kcal mer.

 

Vissa dagar är tuffa, suget efter fel typ av mat/föda. Men ju längre du klarar att hålla rätt kost ju mer sällan kommer sug på fel saker att komma. Så när suget blir stort, försök verkligen att stå emot! Det gynnar dig både nu och senare!

När suget kommer ta fram din målbild, gärna en fysisk målbild.

Ett gammalt foto på dig när du har din idealvikt/idealstorlek.

(Kan vara bra att sätta bilden på kylskåp/skafferi och eller frysen första tiden.)

Eller så lägger du fram plagget du skall komma i när ditt mål är nått.

 

WELLNESSGRUPPEN HJÄLPER DIG MED INDIVIDUELLA RÅD

Det finns olika kaloriräknings appar att använda! Säg till om du vill ha råd vilken du kan använda och hur den ska ställas in för att passa dig och dina mål! Gamla konstiga regler och fel rekommendationer finns det massor av, som tillexempel att man inte ska äta för sent på kvällen för då blir vi tjocka.

Ett livsmedel innehåller en exakt mängd kalorier oavsett när på dygnet du äter det. Du blir inte tjockare för att du äter den senare ;)

Tänk så här, din kropp är ett bankkonto. Så insättningarna du gör i form av mat/kalorier måste du göra samma uttag på innan dagens slut. Har du gjort mer insättning än uttag det dygnet så omvandlas det till övervikt. Det är också viktigt att du inte ligger för lågt på insättningsfronten, då går ämnesomsättningen ner och du kommer tappa vikt/omfång långsammare än tänkt. Det är dessutom risk att du tappar muskelmassa istället för fett. 

Självklart skall och kan man inte bara räkna kalorier när man värderar mat. Utan vad består dessa kalorier av. Men det kan jag inte gå in på nu i detta lilla inlägg. För att forma till kroppen, kanske samtidigt som du tappar vikt/omfång, så rekommenderar jag träning. Det kommer påskynda dina resultat och självklart blir kroppen snyggt skulpterad och du får förbättrad hållning. Ett skräddarsytt träningsprogram är att rekommendera. 

Behöver du hjälp med det är det bara att du säger till!

carlotta@wellnessgruppen.nu

 

 

Please reload

Featured Posts

Höstens roligaste utmaning!

January 5, 2017

1/10
Please reload

Senaste inläggen

September 27, 2015

February 3, 2015

Please reload

  • Facebook

Wellnessgruppen Stockholm AB © 2018